Naše stránky využívají cookies. Seznam cookies a jejich vymazání lze provést v nastavení prohlížeče. Souhlasím, zavřít upozornění.

Dokončení a vyhodnocení našich energetických systémů

< Zpět | Publikováno: 28.4.2024

Zhodnocení a praktické zkušenosti s elektromobily fotovoltaikou, tepelnými čerpadly a rekuperací odpadního tepla. 

o tom jak jsme dlouhodobě a  systematicky modernizovaly naši energetiku jsou detailní informace zde:
https://www.lahudkyfiala.cz/jak-prejit-na-cistou-energii-v-dome-ci-male-firme
  S elektromobily jsme letos překonaly 150tis najetých km. Největší problém v ČR je nedostatek nabíječek v některých českých regionech (na jih a západ od našich hranic tento problém není žádný a dokonce u rychlonabíječek napříč evropou je už spousty možností občerstvení potřebných pro typicky 30minutovou nabíjecí pauzu každých 300 až 400km). Další překvapení na řidiče elektroauta čaká u některých nabíječek stažený výkon na rychlonabíječkách které se v ČR tváří jako super rychlé 150KWh, ale ve skutečnosti tam není víc jak 75KWh DC výkonu a Vám se nabíjecí pauza protáhne na teměř dvojnásobek. Velmi zaostala a nedostatečná nabíjecí AC(střídavé městské sloupky na parkovištích) infrastruktura je největší limit rozvoje EVček v ČR
 Dojezd návratnost a degradace baterií jsou silné stránky zde Vám životnost baterie garantují koncernové záruky typicky 160tis km/8let což už jsme několikrát v praxi otestovali protože se nám objevil jeden vadný článek z výroby, abylo třeba jej bateriového modulu vyjmout a nahradit. 
Ceny nabíjení.  že jsme schopni nabíjet za noční SPOTOVÉ ceny výrazně pod 2kč za KWh a nebo z přebytků FVE. Provozní naklady na palivo jsou při průměrné spotřebě 17KWh/100km tedy hluboko pod 0,5 Kč/Km což je vynikající poměr u našich 4 dieslových vozidel  se zde nejsme schopni dostat pod 2kč/km a navíc je zde nutné každou chvili draze servisovat a měnit různé součastky spalovacího a pohoného ústrojí, které EVčka prostě vůbec nemají. Nicméně i v roce 2024 nejsme stále schopni nahradit dieslové dodávky protože EV dodávky které by dokázaly uživit naše přepravní chladírenské jednotky stále nejsou na trhu dostupné proto přechod u dodávek na čistou mobilitu bude velmi pomalý.
FVE Tepelná čerpadla a rekuperace a celkový synergický efekt
Zde jsme měli v loňském roce problémy celý systém 5 střídačů a 4 baterek a panelů různých výrobců a různého stáří uřídit, aby se nám nestávalo, že nám o víkendech bude FVE přetékat za záporné ceny do sítě. Proto jsme na centrále modernizovaly rozvody a zapracovaly do nich chytré řízení. Výsledek je, že jsme schopni automaticky nabíjet EVčka za nulové záporné ceny a občas dostáváme za to zaplaceno (protože na SPOTU jsou záporné ceny). Ve výrobních špičkách jsme schopni podle potřeb odpínat zátěž (mrazící boxy a tepelná čerpadla), aby nám nepadal hlavní jistič. Od roku 2022 vyrábíme naše lahůdky zcela bez plynu.
Rekuperace odpadního nám výrazně zvyšuje účinnost tepelných čerpadel kde se spolehlivě celoročně dostáváme nad účinnost 1 : 3,87 (z 1KWh elektřiny vyrobíme téměř 4 KWh tepla).
Dotace a financování projektů
Z pohledu financí zásadní  pro nás je spolupráce s NRB(Národní Rozvojová Banka) kde jsme v roce 2022 začaly čerpat z projektu ELENA 8letý bezůročný úver podmíněný úsporou energií (coz se nám již povedlo s rezervou splnit). Zde spolupráce funguje velmi dobře protože NRB se chová jako běžná banka. Škoda jen, že v ČR je to jen zatím bohužel NRB taková finanční popelka a většina financování peněz z EU se doslova propálí v 7 různých systémech a to naprosto bez koncepce.  
Dotace  zde jsme požádaly o dotaci na baterie a FVE z programu OPTAK. Dotace nám byla zamítnuta, protože úředníci požadovaly dodat dokument který už v dotační systému MS2014+ od roku 2018 mají znovu, ale naše administrátorka byla na dovolené a na žádost úředníků odpověděla až 15 den(nikoliv do14 dnů jak systém požaduje) po obdržení úřední depeše. Tato banální  záležit umožnila, aby nám manažer projektu na straně MPO vyřadil projekt za 1,2mil kč pro formální nesoučinost. Ještě jsme zkusili žádost podat znovu  ale zvhledem tomu jak administrativa pracuje extrémně pomalu a nespolehlivě byla žádost znovu zamítnuta.
Projekty bylo poměrně nákladně všechny zkolaudovat vyžadovalo spoutu času a nákladů na právníky a administrativu.
Závěr
Náš nizkoemisní energetický vizinářský systém se nám podařilo uvést do provozu řídit pomocí strojového učení a chyztrého řízení v závislosti na SPOTových cenách. Ročně dokážeme vyrobit a velmi efektivně účinost doslova znásobit(4x) přes tepelná čerpadla a elektroauta okolo 40 MWh elektrické energie. Nicméně úřednícké excesy ohledně dotací a další uřední průtahy a nákladné komplikace pro nás znamenají nečenaný a významný výpadek financování a prodloužení doby návratnosti našich projektů. Proto jsme se rozhodli, další projekty zcela zastavit a nic dál v ČR raději nic  nezdokonolavot a budovat. Do roku 2027 není tedy pro nás reálné stát se z pohledu CO2 neutrální firmou.