Dokončení a vyhodnocení našich energetických systémů
28.04.2024 | Zpět na výpis novinek
Zhodnocení a praktické zkušenosti s elektromobily fotovoltaikou, tepelnými čerpadly a rekuperací odpadního tepla.
Modernizace naší energetiky
O tom, jak jsme dlouhodobě a systematicky modernizovali naši energetiku, se můžete dozvědět více zde.
Elektromobily
Letos jsme s našimi elektromobily překonali 150 tisíc najetých kilometrů. Největší problém v ČR je nedostatek nabíjecích stanic v některých regionech (zatímco na jih a západ od našich hranic tento problém neexistuje). Dokonce i u rychlonabíječek napříč Evropou je dnes mnoho možností občerstvení potřebných pro typickou 30minutovou nabíjecí pauzu každých 300 až 400 km.
Další překvapení čeká na řidiče elektroaut u některých nabíječek s omezeným výkonem. Rychlonabíječky, které se v ČR tváří jako "super rychlé" (150 kWh), mají ve skutečnosti výkon jen 75 kWh DC, což prodlužuje dobu nabíjení téměř na dvojnásobek. Nedostatečná nabíjecí infrastruktura AC (střídavé městské sloupky na parkovištích) je také hlavním limitem rozvoje elektromobility v ČR.
Výdrž, návratnost a degradace baterií
Silné stránky elektromobilů zahrnují dlouhou životnost baterií, která je garantována koncernovými zárukami (typicky 160 tisíc km/8 let). V praxi jsme tuto záruku několikrát otestovali, kdy se objevil vadný článek z výroby, který bylo nutné vyměnit.
Ceny nabíjení
Nabíjení jsme schopni provádět za noční spotové ceny výrazně pod 2 Kč za kWh nebo využívat přebytky z fotovoltaických elektráren (FVE). Provozní náklady na palivo jsou při průměrné spotřebě 17 kWh/100 km tedy hluboko pod 0,5 Kč/km. Pro srovnání, u našich čtyř dieselových vozidel nejsme schopni dostat se pod 2 Kč/km, navíc je nutné častěji servisovat a měnit různé součástky spalovacího motoru, které elektromobily vůbec nemají.
Nicméně, ani v roce 2024 nejsme schopni nahradit dieselové dodávky, protože elektromobily, které by zvládly pohánět naše chladírenské jednotky, stále nejsou na trhu dostupné. Proto přechod u dodávek na čistou mobilitu bude velmi pomalý.
FVE, tepelná čerpadla, rekuperace a synergický efekt
V loňském roce jsme měli problémy s řízením celého systému (5 střídačů, 4 baterie a panely různých výrobců a stáří), aby se nám nestávalo, že FVE bude o víkendech přetékat za záporné ceny do sítě. Proto jsme na centrále modernizovali rozvody a zapracovali chytré řízení. Nyní jsme schopni automaticky nabíjet elektromobily za nulové nebo dokonce záporné ceny.
Rekuperace odpadního tepla nám významně zvyšuje účinnost tepelných čerpadel, kde dosahujeme účinnosti 1:3,87 (z 1 kWh elektřiny vyrobíme téměř 4 kWh tepla).
Dotace a financování projektů
Klíčová pro nás byla spolupráce s Národní rozvojovou bankou (NRB), kde jsme v roce 2022 začali čerpat bezúročný úvěr z projektu ELENA na 8 let, podmíněný úsporou energií. Bohužel, v ČR je NRB stále podceňovaná a většina financí z EU se rozplývá v sedmi různých systémech bez jakékoliv koncepce.
Požádali jsme o dotaci na baterie a FVE z programu OPTAK, ale dotace byla zamítnuta kvůli formálnímu nedodání dokumentu, který již v systému existoval, ale nebyl odeslán včas. Opětovná žádost byla zamítnuta kvůli pomalé administrativě.
Závěr
Náš nízkoemisní energetický systém se nám podařilo uvést do provozu a řídit pomocí strojového učení a chytrého řízení v závislosti na spotových cenách. Ročně vyrábíme a velmi efektivně využíváme okolo 40 MWh elektrické energie. Nicméně úřednické komplikace znamenají významný výpadek financování a prodloužení doby návratnosti našich projektů. Proto jsme se rozhodli další projekty zastavit a do roku 2027 se nám nepodaří stát se z pohledu CO2 neutrální firmou.